کشت گیاه توت فرنگی

کشت گیاه توت فرنگی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

روش کشت توت فرنگی و شرایط مناسب برای رشد گیاه توت فرنگی

خاک مناسب برای توت فرنگی

خاک مناسب برای توت فرنگی دارای مواد آلی و بافت متوسط متمایل به سبک با pH حدود ۶.۵ مناسب است. این گیاه بعد از محصولاتی مانند گوجه‌فرنگی، سیب زمینی، فلفل یا بادمجان کاشت نمی‌شود. برای غنی کردن خاک دو بار شخم زده می‌شود، علف‌های هرز از بین می‌برند و از کودهای دامی و شیمیایی بر اساس آزمون خاک استفاده و دیسک زده می‌شود. حدود ۳۰ تا ۴۰ تن کود دامی پوسیده در هکتار و ۲۰۰ کیلوگرم گوگرد در خاک‌های آهکی می‌تواند موثر باشد.

روش کاشت توت فرنگی

بعد از آماده شدن زمین با توجه به رقم و شرایط آب و هوایی کشت انجام می‌شود. از سیستم‌های کشت ردیفی متراکم برای ارقام روز خنثی در تمام مناطق و انواع روز کوتاه در مناطق با زمستان‌های ملایم یا گرم استفاده می‌شود. از روش پشته‌ای برای ارقام روزکوتاه در مناطقی با تابستان‌های کوتاه و زمستان‌های سرد استفاده می‌شود.

 

پیش رس کردن در تونل ها

معمولا از این روش برای پیش رس کردن توت فرنگی در خارج از فصل در مناطقی که زمستان‌های ملایمی دارند در حدود ۳ تا ۴ هفته قبل از انتقال گیاه استفاده می‌شود. برای محصولات پاییزه و زمستانه هم از این روش استفاده می‌شود. این تونل ها باعث حفظ محصول در برابر باران می‌شوند ولی باعث بد شکلی و ریز شدن میوه ها می‌شوند. از این روش در پیش رس کردن ارقام بهاره یا یا روز کوتاه استفاده می‌شود.

پیش رس کردن تونل ها برای کشت گیاه توت فرنگی

زمان کاشت توت فرنگی

توت فرنگی در فصول مختلف سال اعم از اواخر تابستان، اوایل پاییز و بهار می‌توان کشت می‌شود. نشاء توت فرنگی را در زمان خواب تا اوایل بهار می‌توان منتقل کرد. هم کاشت تابستانه و پاییزه و کاشت بهاره آن انجام می‌شود. اگر اواخر تابستان کاشته شود در بهار بهتر مستقر می‌شود و رشد را سریعتر آغاز می‌کند ولی باید به آبیاری تابستانه آن دقت شود. اگر کاشت پاییزه با تاخیر همراه شود ریشه‌ها فرصت کافی برای رشد و ذخیره مواد غذایی نخواهند داشت و محصولات سال ناچیز خواهند شد.

همچنین اگر گیاهان در بهار  قبل از بیدار شدن از خواب منتقل شوند گلهایی که چند هفته پس از انتقال تولید خواهند شد محصول کمی تولید می‌کنند. بهتر است خاک قبل از کاشت مرطوب باشد و بعد از کاشت هم آبیاری انجام شود.

ارقام مختلف توت فرنگی

کردستان: روز کوتاه، مقاوم به بیماری‌ها و حساس به کپک خاکستری

کویین الیزا: روز کوتاه با سازگاری بالا برای مزارع

پاروس: روزکوتاه و مناسب برای مزارع و گلخانه

سلوا: روز خنثی کاربرد در کشت تابستانه و زمستانه

کاماروزا: روز کوتاه، زودرس میوه درشت، سفت و قرمز تیره

منظور از توت فرنگی‌های روز کوتاه ارقامی هستند که در بهار میوه می‌دهند و منظور از ارقام روز خنثی ارقام چهار فصلی که در صورت فراهم بودن شرایط محیطی در طول فصل رشد میوه‌دهی خواهند داشت. قطر نشاء مناسب توت فرنگی باید بیش از ۱ سانتی‌متر باشد  ریشه کافی و روشن تولید کند.

آبیاری توت فرنگی

به دلیل کم عمق بودن ریشه‎ها نیاز آبی آن زیاد است و تامین رطوبت کافی برای توت فرنگی در تمام مراحل رشد و حتی بعد از برداشت برای استفاده از حداکثر پتانسیل خاک و حداکثر محصول مخصوصا در زمین‌های شنی ضروری است.

بهترین سیستم آبیاری برای کاشت توت فرنگی سیستم قطره‌ای است. دور آبیاری بسته به آب و هوا، فصل رشد و سیستم آبیاری بین ۲ تا ۷ روز متغیر است. آبیاری در فصل گرما حتی بعد از برداشت موجب تولید میوه بیشتر در سال بعد می‌شود.

تغذیه توت فرنگی

خاک مناسب برای رشد توت فرنگی باید غنی از هوموس باشد و برای تامین هوموس از ۲۰ تا ۳۰ تن کود دامی پوسیده، خاکبرگ، کود سبز و مقداری گوکرد استفاده می‌شود. برای تامین عناصر مورد نیاز قبل از کاشت توت فرنگی مقدار ۱۰ گرم ازت، ۱۶ گرم پتاس و ۸ گرم فسفر خالص در ابتدای فصل در هر متر مربع به شکل زیر خاکی و در طول فصل دو نوبت ازت به همان مقدار استفاده می‌شود. عناصر میکرو شامل روی، آهن، منگنز، بر و مس به ازای هر متر مربع مقدار ۱ تا ۱.۵ گرم اضافه شود. درخاکهای با pH بالا می‌توان از محلولپاشی عناصر میکرو و ماکرو به غلظت کمتر از ۴ در هزار در ابتدای بهار و در شهریور روی برگ‌های محصول استفاده کرد.

 منبع: سایت امداد کشاورز

اگر از مطالب ما لذت بردید با دوستان خود به اشتراک بگذارید.