آشنایی با کشت گیاه بادام زمینی

آشنایی با کشت گیاه بادام زمینی

نام انگلیسی : Arachis hypogaea L

خانواده : leguminosae – نخود

بومی : نواحی حاره

بادام زمینی گیاهی از تیره بقولات یا لگومینوز است و حدود سه الی ۶٫۵ ماه کشت آن زمین را اشغال می کند. این گیاه دارای یک ساقه مرکزی کرکدار است که دارای انشعابات جانبی فراوانی است. طول ساقه آن بین ۳۰ تا ۸۰ سانتی متر است و ساقه های جانبی حول ساقه اصلی منشعب می شود. بادام زمینی دارای ریشه مستقیم و اولیه است که تا عمق ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی متر در خاک فرو می رود. سپس ریشه های جانبی آن شروع به رشد می کند. برگ ها در بادام زمینی پنجه ای و شامل دو برگچه پوشیده از کرک است. گاهی اوقات برگچه پنجمی در انتهای یک دمبرگ طویل دیده می شود. گل ها به رنگ زرد و کوچک بوده و به صورت منفرد و یا دستجات دو الی چهارتایی در زاویه داخلی برگ ها وجود دارد.

گل دهی حدود یک الی ۱٫۵ ماه پس از سبز شدن آغاز شده و تا دو الی سه ماه ادامه می یابد. تعداد گل های تولیدی زیاد اما کمتر از ۱۵ الی ۲۰ درصد آن به صورت غلاف و نیام رشد می کند. ریزش گل ها در آغاز زیاد است و حدود یک سوم نیام ها نیز از بین می رود.

بادام زمینی احتمالاً بومی منطقه ای در آمریکای جنوبی واقع در حد فاصل بین آرژانتین و بولیوی (Gran Chaco)است. گزارش ها حاکی است که قدیمی ترین نواحی کشت بادام زمینی به جوامع بومی پرو است که در ۲ تا هزار سال قبل از میلاد و قبل از کشف آمریکا درآنجا ساکن بودند. ظاهراً در قرن شانزدهم میلادی به وسیله پرتغالی ها از برزیل به آفریقای غربی و یا از طریق ساحل غربی آمریکا به آسیا، آفریقا راه یافت. امروزه می توان آفریقا را مرکز اساسی تنوع بادام زمینی دانست. این دانه روغنی طوری در قاره آفریقا جا افتاده که بسیاری ازآفریقایی ها باور ندارند که بادام زمینی یک محصول وارداتی است. هند، چین،ایالات متحده آمریکا، سنگال، نیجریه اندونزی مهم ترین تولید کنندگان بادام زمینی در جهان به شمار می روند. از کل دانه های روغنی تولید شده درهندوستان ۴۵ درصد مربوط به بادام زمینی است. فرانسه بزرگترین وارد کننده روغن بادام زمینی است که سالانه حدود دو میلیون تن روغن خریداری می کند.

بادام زمینی گیاهی اس گرما دوست که به هوای گرم و آفتاب فراوان و یک فصل رشد بدون یخبندان ۲۰۰ روزه محتاج است . بادام زمینی نیاز فراوان به آب دارد و بخصوص از هنگام گرده افشانی تا دو هفته قبل از رسیدگی به کمبود رطوبت خاک حساس می گردد . بادام زمینی از نظر حاصلخیزی خاک بسیار کم توقع است و در خاکهای شنی فقیر با ماده آلی کم عملکردی کاملاً اقتصادی تولید می کند .

ارقام مختلف بادام زمینی به سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

۱-بوته ای یا ایستا

۲-خزنده

۳-بوته های خرنده

کشت و نگهداری از گیاه بادام زمینی

روش کاشت بادام زمینی در گلدان

برای کاشت بادام زمینی در منزل اگر میخواهید آن را در باغچه بکارید بهترین زمان اواخر اسفند تا اوایل اردیبهشت است که خطر یخ‌زدگی و سرمای زمستانه برطرف شده باشد و ی اگر قصد دارید کاشت بادام زمینی در گلدان باشد، هر زمان از سال میتوانید آن را انجام دهید.
  1. برای کاشت بادام زمینی شما نیاز به خاک با زهکشی بالا دارید. بهترین خاک برای این گیاه خاک شنی مخلوط با کود فراوان است.
  2. پس از مخلوط و زیر و رو نمودن خاک با کود، بذر بادام زمینی را در عمق ۵ تا ۷ سانتیمتری از خاک بکارید.
  3. اگر گیاه را در باغچه میکارید، بذر بادام زمینی را در فاصله ۱۵ تا ۱۸ سانتی‌متری از هم و در ردیف‌هایی که ۱ متر از هم فاصله دارند در خاک بکارید. در داخل گلدان بهتر است هر بذر را در یک گلدان نسبتاً بزرگ بکارید. البته شما میتوانید ابتدا بذرها را داخل گلدان بکارید و بعد از دو هفته آن را به باغچه انتقال دهید.
  4. بعد از کاشت دانه‌ها، آبیاری کامل انجام دهید. در طول مدت رشد مراقب باشید سطح خاک همیشه مرطوب باشد زیرا خاکهای شنی سریع خشک میشوند.
  5. از وجود سوراخهای کافی برای خروج آب اضافی از گلدان مطمئن باشید.
  6. توجه داشته باشید که گیاه بادام مینی به سرما بسیار حساس است. بنابراین از قرار دادن گلدان در برابر باد سرد پرهیز کنید. همچنین در باغچه، اگر دمای هوا کاهش داشت، گیاه را با پلاستیک بپوشانید تا از خطر سرما در امان بماند.
  7. با گذر زمان، بادام‌زمینی‌ها شروع به رشد از ساقه‌هایی می‌کنند که در اعماق زمین فرو می رود.  طول دروه رشد این گیاه طولانی است و ۱۰۰ تا ۲۱۰ روز طول میکشد. در طول دوره رشد به گیاه کود دهید.
  8. گل گیاه بادام زمینی قبل از میوه دادن به سمت زمین خم میشود و دانه‌های جوان را در زمین دفن میکند. به همین دلیل است که به این گیاه، بادام زمینی می‌گویند. دانه‌های بادام زمینی در داخل زمین رشد کرده و میرسند.

آبیاری و نگهداری بادام زمینی

خاک این گیاه باید حاوی مواد مغذی باشد به همین دلیل باید به کود دهی آن توجه داشته باشید ترکیب مناسب کودی برای رشد این گیاه علوفه فسفر، ازت، پتاسیم و اکسید کلسیم است که موجب غنی تر شدن بستر خاک می شود.

زهکشی برای این نوع گیاه بسیار دارای اهمیت است و به همین دلیل از خاک ماسه ای برای آن استفاده می شود تا با کاشت بادام زمینی فضای کافی برای عبور آب و هوا در گیاه و ریشه آن وجود داشته باشد. زمانی که خاک این گیاه به طور کامل خشک شد باید آبیاری را مجدد انجام دهید و به دلیل وجود خاک ماسه ای این خاک خیلی زود خشک می شود و باید توجه کنید که به سرعت به گیاه آب ندهید.

گیاه بادام زمینی بسیار گرما دوست است و به آب و هوای گرم نیاز دارد. بهترین دما برای کاشت بادام زمینی ۲۲ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است و گیاه تا دمای ۳۵ درجه را نیز تحمل میکند. همچنین لازم به ذکر است حداقل درجه حرارت خاک برای جوانه زدن بادام زمینی حدود ۱۰درجه سانتی گراد است.

در نگهداری و مراقبت از این گیاه باید توجه داشته باشید که علف های هرز باید از بین بروند و در صورت مشاهده آفات و مریضی ها باید از سموم مناسب برای گیاه استفاده نمایید.از آفات و امراض بادام زمینی می توان به کرم غوزه پنبه، پروانه کارادرینا، کرم مفتولی ریشه، زنجیره باقلا و بیماری لکه برگی بادام زمینی که به وسیله قارچی به نام سرکوسپورا ایجاد می شود، بیماری فوزادریوم، پوسیدگی پایه تخمدان وساقه اشاره کرد.

عوارض و مضرات بادام زمینی

بادام زمینی می تواند باعث ایجاد آلرژی و حساسیت شدید در افراد شود، بد نیست بدانید که بادام زمینی یکی از ۸ ماده ی غذایی آلرژی زا محسوب می شود که حساسیت به آن حتی می تواند باعث مرگ شود. حساسیت برخی افراد به قدری شدید است که حتی بو کردن بادام زمینی هم می تواند باعث مرگ شود.علائم آلرژی به بادام زمینی شامل تورم لب ها و زبان، قرمزی پوست، احساس خفگی، حالت تهوع، مشکل تنفس و شوک آنافیلاکسی می باشد.

بادام زمینی گاهی اوقات می تواند با آفلاتوکسین که یک ماده سمی خطرناک است، آلوده شده باشد و باعث مسمومیت با آفلاتوکسین شود، علائم مسمومیت با آفلاتوکسین از دست دادن اشتها، زردی و مشکلات کبدی و در نهایت سرطان کبد می باشد.

بادام زمینی یکی از مواد غذایی گواتروژن محسوب می شود و می تواند باعث اختلال در عملکرد تیروئید و تشدید گواتر شود.بادام زمینی شامل حاوی اسید فیتیک نیز هست که جذب آهن، روی و کلسیم را مختل می‌کند.

منبع: سایت بازار بین المللی گل و گیاه سپاهان

اگر از مطالب ما لذت بردید با دوستان خود به اشتراک بگذارید.