تراریخته_”تغییر ژنتیک”، دنیایی کاملا متفاوت با بذر اصلاح شده

پروفسور علی کرمی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

محصول “ارگانیک” در کشور داریم؛ رئیس انجمن ایمنی زیستی “گزاف” می گوید!

پروفسور علی کرمی، رئیس بنیاد ملی ترویج سبک زندگی سالم می گوید: در ایران چهار شرکت وجود دارد که مجوز ارگانیک می دهند و از جامعه اروپا مجوز دارند. بنابراین ادعای برخی که مدعی هستند در ایران محصول ارگانیک وجود ندارد گزاف است.

بازار؛ گروه کشاورزیاخیرا در گفت و گویی با بهزاد قره یاضی، رئیس انجمن ایمنی زیستی انجام دادیم که  در آن مصاحبه وی مدعی شده بود «محصول ارگانیک در ایران دروغ است، فریب لوگوی ارگانیک را نخورید! ».
دکترعلی کرمی، فوق تخصص مهندسی ژنتیک ضمن رد ادعای وی، نکاتی را در راستای شفاف سازی ابهامات بوجود آمده با خبرنگار «خبرگزاری بازار» در میان گذاشت که شرح آن را در ادامه می خوانید.  گفتنی است پروفسور علی کرمی، متولد سال  ۱۳۳۶ و  فارغ‌التحصیل   Ph.D از دانشکده پزشکی دانشگاه کپنهاگ دانمارک، فوق تخصص زیست مولکولی و مهندسی ژنتیک از آمریکا، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات بیولوژی  مولکولی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا… (عج) است. وی همچنین در حال حاضر رئیس موسسه بنیاد ملی سبک زندگی سالم نیز می باشد و روی تولید محصولات سالم و عاری از کود و سموم شیمیایی تحقیقات گسترده ای انجام داده است.

آگاه باشید که بذر اصلاح شده کاملا متفاوت با بذر تغییر ژنتیک یافته است
پروفسور علی کرمی در ابتدا می گوید: لازم به ذکر است بگویم فوق تخصص بنده مهندسی ژنتیک است که در حوزه تراریخته ها مطرح است. بنده همچنین ۴۰ سال سابقه علمی دارم و بنیانگذار انجمن بیوتکنولوژی کشور نیز هستم و همیشه سعی دارم حرف هایی که می گویم مبتنی بر علم باشد.  ۲۰ سال پیش از آمریکا به ایران برگشتم و به همراه دوستان شروع به راه اندازی توسعه فناوری زیستی یا زیست فناوری و بیوتکنولوژی در کشور کردیم و ۶ سال قبل متوجه شدیم در کشور جریانی وجود دارد که تلاش می کند بذرهای ایران را تراریخته کند! دقیقا مانند اتفاقی که در پاکستان رخ داد و در حال حاضر ۸۰ درصد پنبه این کشور تراریخته است.

البته برای تفکیک چند مفهوم از یکدیگر باید بدانیم که بذرهایی که در کشور کاشت می شود غالبا اصلاح شده است یعنی به روشهای علمی یا کلاسیک اصلاح شده اند تا  کیفیت بهتر و تولید بیشتری داشته باشد. اما از ۳۰ سال پیش فناوری روی کار آمده که اقدام به تغییر ژنتیکی گیاهان کرده است که در فارسی به نام تراژن یا تراریخته نامیده شده و به معنای گیاهان دستکاری شده ژنتیکی است. فرق تراریخته با بذر اصلاح شده این است که ژن بیگانه ای را وارد این بذرها کرده اند. به عنوان مثال الان در کشور ذرت کشت می شود که اکثرا اصلاح شده است و هیچ مشکلی برای سلامتی و محیط زیست ندارد. اما تغییر یافته ژنتیکی یعنی یک ژن بیگانه ای را از موجود دیگری  داخل ساختار محصولات کشاورزی کرده اند و ما روی این مساله صحبت زیاد داریم.

۶ سال قبل متوجه شدیم در کشور جریانی وجود دارد که تلاش می کند بذرهای ایران را تراریخته کند! دقیقا مانند اتفاقی که در پاکستان رخ داد و در حال حاضر ۸۰ درصد پنبه این کشور تراریخته است

شروع دستکاری ژنتیکی گیاهان با هدف تامین غذای جمعیت رو به افزایش دنیا
پروفسور کرمی در خصوص اهداف تغییر ژنتیک دادن گیاهان خاطر نشان می کند: دو واقعیت در زندگی امروز ما وجود دارد اول اینکه جمعیت دنیا در حال افزایش است که دانشمندان مدعی بودند برای تامین غذای این جمعیت رو به افزایش باید محصولات تراریخته تولید کرد.

دومین واقعیت این است که روند بیماری ها در کشور ما و دنیا عوض شده است؛ یعنی در حالی که آمار بیماری های عفونی کم شده است اما می بینیم که بر اساس مستندات موجود قاتل اول در دنیا سکته های قلبی است، دوم سرطانها، سوم تصادفات و بیماری دیابت و انواع و اقسام بیماری های متابولیک است و حتی امروز چاقی تبدیل به یک بیماری شده است. پس این سوال برای بنده ایجاد شد که چه تغییری رخ داده که روند بیماری ها را تغییر داده است. جالب است بدانید در جواب این سوال به یک جمله رسیدم «تغییر سبک زندگی»! به همین دلیل بنیادی با نام بنیاد ملی ترویج سبک زندگی سالم تاسیس کردم.

استفاده از ژن BT در تولید محصولات تراریخته
پروفسور کرمی تاکید می کند: سال ها پیش دانشمندان گفتند برای اینکه محصول غذایی برای جمعیت در حال افزایش تولید کنیم چاره ای نداریم جز اینکه کشاورزی را توسعه دهیم و غذای بیشتری تولید کنیم. اما در تحقق این امر یک اشکال وجود داشت؛ و آن این بود که  «کشاورزی آفت دارد» و در مزارع عظیم نمی توان این آفات را با علف کشهای معمولی از بین برد بلکه بایستی از سموم کشاورزی استفاده شود. اما همه می دانستیم که سموم کشاورزی خطرناک و سرطان زا هستند.

بنابراین متخصصین بیوتکنولوژی حرف جدیدی را مطرح کردند مبنی بر اینکه همانطور که بدن انسان را نسبت به سل، سرخک، فلج اطفال، هپاتیت و غیره ایمن ساختیم این کار را در مورد گیاهان هم انجام دهیم! درواقع طرح  این ایده به ۳۰ تا ۳۵ سال پیش برمی گردد که توسط یک دانشمند مطرح شد و به این ترتیب «انقلاب سبز» نام گرفت. معنا و مفهوم این ایده این بود که خود گیاهان را مقاوم به آفت کنیم!

این بیو تکنولوژیست کشور ادامه می دهد: برای انجام اینکار این موضوع مطرح شد که ژنی را داخل گیاه ببرند. لازم به ذکر است که وقتی آفت به گیاهی حمله می کند از عصاره و شیره گیاه برای تکثیر خود استفاده می کند. بنابراین بیو تکنولوژیست ها عنوان کردند که ژنی را باید پیدا کنیم که سم باشد و حشره را بکشد؛ یعنی در داخل گیاه حشره را بکشد. به این ترتیب دانشمندان ژن BT (بی. تی) را از یک باکتری به نام ـ «باسیلوس ترانژین سیس» که در خاک موجود است گرفتند که این ژن حاوی سم است و حشرات را می کشد.

به دلیل تغییر سبک زندگی،  روند بیماری ها در کشور ما و دنیا عوض شده است؛ یعنی در حالی که آمار بیماری های عفونی کم شده است سکته های قلبی در صدر لیست قاتلین دنیا قرار گرفته است!

پروفسور کرمی با اشاره به این موضوع که خداوند یک کنترل بیولوژیک در طبیعت گذاشته است که اگر بشر دخالت نکند طبیعت همه چیز را خودش کنترل می کند، می افزاید: با توجه به اینکه در رشته مهندسی ژنتیک هر ژنی را می توان از هر موجودی به موجود دیگر منتقل کرد بنابراین  دانشمندان ژن BT را از باکتری نامبرده گرفتند، بریدند و به ژن سویا پیوند زدند و به این ترتیب یک سویای دستکاری شده ژنتیکی به دست آوردند.

جالب است بدانید در ۵-۶ سال اولی که این ذرت و سویاها کشت شد اتفاق عجیبی افتاد و بدون اینکه سم یا آفت کشی به گیاه زده بشود تمام حشرات و آفات از بین می رفتند. در آن زمان همه اذعان داشتند که دیگر به آفت‌کش ها نیاز نداریم، پس سرطان نمی گیریم و غیره. اما در سال  ۱۹۹۸ مقاله ای در نیویورک تایمز چاپ شد که مدعی شد « ۲۵ سال از توسعه تراریخته در مزارع دنیا گذاشته است اما یک فاجعه رخ داده است» و آن فاجعه این بود که آفاتی که بوسیله BT کشته می شدند  شروع به تغییر جهش کردند و آرام آرام به بی. تی مقاوم شدند! و آفات شروع به حمله به گیاهان کردند. بنابراین مجددا سموم روی کار آمدند. در ادامه کشاورزان دنیا معترض شدند که شما دانشمندان قول داده بودید که با آمدن تراریخته غذای سالم و بدون  سم دست مردم می دهیم اما اینگونه نشده است و غیره.

حقایق پشت پرده محصولات تراریخته از نگاه دانشمندان
پروفسور کرمی می گوید: با مطرح شدن اعتراض در خصوص کارآمد نبودن محصولات تراریخته آنگونه که در ابتدا ادعا شده بود، دانشمندانی در دنیا شروع به گفتن حقایق پشت پرده تراریخته کردند. ما نیز در ایران جلسه ای برگزار کردیم و دو طرفین مخالف و موافق تراریخته را گرد هم جمع کردیم تا ببینم نظرشان چیست.

جالب است بدانید موافقان مدعی بودند اگر تراریخته نباشد غذای جمعیت رو به افزایش جهان را نمی شود تامین کرد، در حالی که مخالفان تراریخته معتقد بودند باید به سمت کشاورزی ارگانیک و تولید غذای سالم برویم همانطور که کشورهای اروپایی و آمریکایی رفته اند.

در حال حاضر حجم تولید محصولات ارگانیک در ایران پایین است و در نتیجه قیمت تا حدودی گران است اما اگر ارزش کل اجزای بدن انسان را محاسبه کنیم صدها میلیون تومان می ارزد پس ارزش سرمایه گذاری کردن روی سلامت مان را دارد

در حقیقت وقتی عنوان شد تراریخته بد است این سوال مطرح شد که به جای آن چه نوع مواد غذایی باید به مردم بدهیم؟ این در حالی بود که غذاهای عادی که می خوریم حاوی سم و کود شیمایی است و  محصولات تراریخته هم که خطرات ثابت شده ای دارد و در استفاده از آنها باید احتیاط کرد. به این ترتیب به این نتیجه رسیدیم که غذای ارگانیک را تجویز کنیم. در اینجا بود که ااز سوی موافقان محصولات تراریخته علیه ما هجمه ای صورت گرفت مبنی بر اینکه اصلا غذای ارگانیک نداریم، دروغ است، آفلاتوکسین دارد و غیره.

وی در خصوص این موضوع که برخی مدعی شده اند در ایران ارگانیک وجود ندارد نیز می گوید:  بنده این ادعا را اکیدا رد می کنم  و اعلام می کنم که در حال حاضر ارگانیک در ایران وجود دارد؛ به عبارت دیگر ۴ شرکت در کشور داریم  که مجوز ارگانیک می دهند و این شرکتها از جامعه اروپا هم مجوز دارند.

بنابراین خطاب به خوانندگان می گویم که اگر در اینترنت عنوان «محصولات ۱۰۰ درصد ارگانیک» را جستجو کنید به لیست تمام محصولات ارگانیکی که در کشور تولید می شود و دارای مجوزهای معتبر هستند دسترسی پیدا می کنید، که شامل محصولاتی از جمله برنج، چای، روغن، عسل، لوبیا، روغن زیتون، و غیره» با مجوز آزمایشگاه های تایید شده است.

امروز گران بخرید تا فردا خرج دارو و جراحی ندهید!
پروفسور کرمی با اشاره به تبلیغ نشدن گسترده محصولات ارگانیک در ایران تاکید می کند: در حال حاضر حجم تولید محصولات ارگانیک در ایران پایین است و در نتیجه قیمت تا حدودی گران است. بنابراین در این شرایط اقتصادی نمی توان انتظار داشت همه بتوانند مثلا یک لیتر روغن ارگانیک را به قیمت ۹۰ هزار تومان تهیه کنند. هرچند ما معتقدیم اگر ارزش کل اجزای بدن انسان را محاسبه کنیم صدها میلیون تومان می ارزد پس ارزش سرمایه گذاری کردن روی سلامت مان را دارد، چون مساله مهم سلامتی ما است. در واقع ما می گوییم «الان گران مصرف کنیم تا در آینده هزینه دارو و جراحی و بیمارستان نکنیم.»

یکی از انتقاداتی که به سازمان غذا و دارو وارد  است این است که سازمان غذا و دارو کشور  به مواد شیمیایی سریعا مجوز می دهد اما به ارگانیک ها به راحتی مجوز نمی دهد!

البته مردم باید زیرک باشند و قبل از خرید هر محصولی به نام ارگانیک مجوز آن را رویت کنند و حتی کمی پیشتر بروند و با شرکتی که به آن محصول مجوز ارگانیک داده است تماس بگیرند و در مورد صحت و سقم آن استعلام بگیرند.  همانطور که در قرآن گفته شده است در آنچه که می خواهید بخورید به خوبی بنگرید و هر چیزی را نخورید چرا که عضوی از بدنت می شود و روی ذهن، رفتار، آینده و حتی در نسل آینده تان تاثیر دارد. بنابراین تاکید می کنم که مردم باید روی غذای خود تحقیق کنند.

سرسختی سازمان غذا و دارو در دادن مجوز به محصولات ارگانیک و سهولت در دادن مجوز به محصولات شیمیایی!
رئیس بنیاد ملی ترویج سبک زندگی سالم ضمن انتقاد از سازمان غذا و دارو در اعطای مجوز به محصولات ارگانیک می گوید: یکی از انتقاداتی که به سازمان غذا و دارو وارد  است این است که سازمان غذا و دارو کشور  به مواد شیمیایی سریعا مجوز می دهد اما به ارگانیک ها به راحتی مجوز نمی دهد و این بسیار عجیب به نظر می رسد. این سختگیری حتی تا جایی پیش رفته که موردی داریم که فردی کارخانه لوازم آرایشی ارگانیک راه اندازی کرده است و علیرغم دارا بودن استانداردها و موارد لازم اما این سازمان به وی مجوز نمی داد و اعلام کرده بود یک عنصر شیمیایی به محصولات تولیدی خوداضافه کنید تا سپس به شما مجوز بدهیم! صاحب این کارخانه نیز در نهایت به محصولات خود ویتامین اضافه کرد و توانست مجوز بگیرد!.

منبع: خبرگزاری بازار

 

اگر از مطالب ما لذت بردید با دوستان خود به اشتراک بگذارید.