تولید انگور ارگانیک

تولید انگور ارگانیک در شرایط دیم

تولید انگور ارگانیک در شرایط دیم

وی با بیان اینکه میزان حداکثر نیترات و نیتریت قابل قبول برای انگور قابل مصرف در سطح دنیا باید کم‌تر از ۵۰ واحد باشد، افزود: این در حالی است که با انجام مراقبت‌های لازم توانسته‌ایم این میزان نیترات و نیتریت در انگور را ۴.۴۵ واحد کاهش داده و به ۶.۴ واحد برسانیم.

فارس: مجری طرح تولید محصول ارگانیک انگور در شرایط دیم در آبخوان تسوج گفت: آذربایجان شرقی امسال نخستین محصول انگور ارگانیک در شرایط دیم را پس از ۱۰ سال تحقیقات و مراقبت‌های ویژه فنی، برای نخستین بار در کشور تولید کرد.

روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، شاهرخ محسنی با بیان اینکه تولید محصول سالم بدون استفاده از سم و کودهای شیمیایی و با استفاده از نزولات آسمانی از طریق آبخوانداری و پخش سیلاب، بدون آبیاری از اهداف این طرح است، گفت: محصول سالم و ارگانیک به محصولاتی اطلاق می‌شود که ضمن برخورداری از خاک ارگانیک در تولید آن نیز از مواد هورمونی و شیمیایی در مراحل کاشت و داشت استفاده نشود.

وی با بیان اینکه میزان حداکثر نیترات و نیتریت قابل قبول برای انگور قابل مصرف در سطح دنیا باید کم‌تر از ۵۰ واحد باشد، افزود: این در حالی است که با انجام مراقبت‌های لازم توانسته‌ایم این میزان نیترات و نیتریت در انگور را ۴.۴۵ واحد کاهش داده و به ۶.۴ واحد برسانیم.

محسنی با بیان اینکه از ۵۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت آبخوان تسوج، ۳۵ هکتار به پرورش ۱۰ هزار و ۵۰۰ نهال انگور اختصاص داده شده است، افزود: در کنار درختان مو، کاشت و استقرار درختان بادام، پسته، سنجد، انجیر، سرو، کاج و صنوبر با درصد زنده مانی ۸۵ درصد در این طرح انجام پذیرفته است.
وی همچنین افزود: طرح آبخوان تسوج در سال ۱۳۷۵ با هدف انجام امور تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی پخش سیلاب به مساحت سه هزار هکتار و در سه کیلومتری تسوج از توابع شهرستان شبستر تأسیس شده که در کنار آن ایستگاه هواشناسی وکلیما تولوژی نیز ایجاد شده است.

محسنی با اشاره به اینکه این درختان، از طریق هدایت بیش از نیم میلیون متر مکعب آب نزولات جوی به سفره‌های زیر زمینی آبخوان تسوج تغذیه می‌شوند، افزود: آبخوان تسوج سبب شده است تا سطح آب چاه‌های بهره‌برداری کشاورزان در منطقه تسوج به میزان قابل توجهی بالا رود.

محمد سامان، مسئول طرح تولید محصول سالم سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه هدف این سازمان تولید و عرضه محصول سالم به مصرف کنندگان است، گفت: در صورتی که این طرح بتواند در سایر مناطق استان نیز عملیاتی شود می‌توان شاهد عرضه محصول سالم به مردم و مصرف کنندگان بود.

وی با اشاره به اینکه برای استفاده از محصولات سالم و ارگانیک فرهنگ‌سازی‌های لازم در جامعه صورت نپذیرفته است، افزود: محصولات سالم و ارگانیک به دلیل جثه کوچک، زیاد مشتری پسند نیستند و با توجه به اینکه مسئولیت‌ها در بخش تولید محصول سالم چه در تولیدات دامی و چه در تولیدات گیاهی متمرکز نیست لذا چنانچه شایسته این بخش بوده باشد از آن بهره‌برداری لازم صورت نپذیرفته است.
مسئول طرح تولید محصول سالم، با اشاره به اینکه هم اینک قسمت اعظم اراضی استرالیا، اراضی ارگانیک است، افزود: استفاده از سم و کودهای شیمیایی در سطح جهان خاصیت خود را از دست داده و به دلیل بهره‌گیری و استفاده غیرمجاز از سم و کودهای شیمیایی در داخل کشور صدور برخی از محصولات کشاورزی با مشکل روبه‌رو شده است.

سامان استفاده از بر‌چسب ارگانیک را فاکتور اساسی در فرهنگ‌سازی و تولید بهینه محصولات سالم و مؤثر دانست و اظهار امیدواری کرد، با ترویج و توسعه طرح کشت و تولید محصول سالم انگور در شرایط دیم در آبخوان تسوج و الگوگیری از آن می‌توان این طرح را در مناطق مختلف استان نیز گسترش داد.

 

 

اگر از مطالب ما لذت بردید با دوستان خود به اشتراک بگذارید.